For English read below.

Každý z nás kromě fyzických predispozicí v běžném životě operuje také s vlastnostmi, které mu byly, v jakémsi nepojmenovaném procesu tvorby existence přiřazeny. Tyto povahové rysy, jež tvoří podstatu naší osobnosti a komplexního názoru veřejnosti, zřejmě vychází z charakteru našich duší. Pod pojmem duše si pak lze představit jakousi osobní identitu, stav vědomí nebo mysli, v širším pojetí pak můžeme hovořit o konceptu psychiky.

Svazky rozličných typů duší, s rozmanitými mentálními dispozicemi a odlišnými úrovněmi psychické vyrovnanosti pak mohou mít zcela nevídaný až pohádkově čarovný efekt. Třeba takové spojení dvou zamilovaných duší, říká se tomu „soulmate“ a dle dostupných zdrojů to souvisí s nalezením životní lásky a spřízněné duše (nejčastěji) opačného pohlaví. Otázkou však zůstává, co bude mít za následek taková kooperace dvou zlověstných duší. Tato skutečnost, zdá se, neměla by věštit nic dobrého, opak je ale pravdou, souhlasíte se mnou?

Sinister Souls – holandské producentské duo, které do vínku zlámaného průmyslu nejčastěji přispívá drum and bassem v plechovém brnění. Dlouhé představovací ceremoniály pro dnes vynecháme, věřím, že by pro většinu z vás stejně postrádaly smysl. Před pár měsíci však internety zasáhla nepříjemná zpráva o tom, že Adriaan De Koning, jeden ze zakladatelů projektu, se svou působností v Sinister Souls po 9 letech končí. Nyní tak za život duší nelítostných charakterů dýchá už jen 1/2 původního dua. Co předcházelo jejich největší slávě, čemu se kromě drum and bassu věnují a hlavně, co bude se Sinister Souls dál? Naše zvídavé duše v pestrém rozhovoru nejen o hudbě uspokojil Fred Meijer!

Ahoj Frede! Myslím, že tě nepřekvapí, když se jako první zeptám na Adriaana. Proč se rozhodl Sinister Souls opustit? A jak se k vašemu “rozchodu” stavíš ty?

No, on to vlastně nebyl tak úplně rozchod, spíš bych řekl, že se naše cesty prostě rozdělily. Adriaanovi se skvěle daří s jeho vlastním byznysem, zabývá se video produkcí. Zrovna dokončil dokument o PRSPCT a je autorem spousty jiných projektů. Víš co… ten chlápek prostě stárne, je čím dál pomalejší, ubývají mu síly a nemá dostatek energie k tomu být super skvělý DJ a pracovitý spořádaný muž v jednom.

Na No Sleep Till PRSPCT jsem se tě taky chtěla zeptat. Víš o tom něco víc? Doufám, že ten dokument bude brzy přístupný i nám, zvědavcům!

Nech se překvapit! Můžu říct jen to, že je to epické a bude to venku jakmile skončí promítání na festivalech. Takže určitě buďte ve střehu!

A jak to teď se Sinister Souls bude? Budeš pokračovat s produkcí sám?

V odkazu Sinister Souls chci určitě pokračovat dál a produkcí se budu zabývat tak dlouho, dokud nepřijdu o sluch. A ne, nebudu teď Sinister Soul, už tak jsem schizofrenní!

Na Beats For Love a letním Let It Rollu jsi letos byl skvělý! Hádám, že v Olomouci zahraješ taky sám? Ptám se, protože je mi známo, že s Adriaanem chystáte poslední společné tour. Zmiňoval jej ve svém vyjádření o odchodu ze SS. Je to tak?

Tyhle dva festivaly byly letos jedny z těch nejlepších, maximálně jsem si je užil, i když mi tam Adriaan občas chyběl. A ano, chystáme pár společných vystoupení, takové Adriaanovo “Goodbye Tour”, aby se se scénou mohl ve vší parádě rozloučit. Velké finále pak bude v rámci PRSPCT XL 28 na konci tohoto roku.

Adriaan ale říkal, že se produkci bude věnovat dál, v jakém směru?

Má vedlejší projekt, kde vystupuje pod pseudonymem 4DRI4N a dělá techno. Hlavně jde ale o to, že když už jsi jednou producent, hudba z tvého života jen tak neodejde. V první řadě to totiž děláš sám pro sebe, tedy tak, jak se to líbí tobě. Sinister Souls se stali mnohem větší, než jsme kdy očekávali. A to jsme právě dělali jen to, co nás bavilo, co jsme měli rádi. Zároveň jsme pak ale měli obrovskou radost, že si náš sound užívají lidé po celém světě.

Co říkáš na rozpad dua Triamer&Nagato? Četla jsem, že se rozpadli kvůli rozdílným cílům. Je to škoda, společně byli skvělí, stejně tak jako vy.

Já znám kluky osobně, takže mám trochu jiné informace, než jsou na internetu. Více se k tomu ale vyjadřovat nechci. Triamer teď vydal epické sólo EP na Future Sickness (King Is Back, pozn. red.), takže je jasné, že to zvládne táhnout sám. Stejně tak jako to zvládnu já.

O tom tedy rozhodně nepochybuji! Vraťme se teď ale na chvíli na úplný začátek, řekni mi víc o mladých Sinister Souls. Jak jste se dali dohromady? Kdy to bylo?

Jako Sinister Souls jsme začínali skoro před 10 lety, v roce 2009. Djingu jsme se ale společně věnovali už nějakou dobu předtím. Měli jsme uskupení Utreg Massive, kde jsem vystupoval pod pseudonymem Kwanto a Adriaan jako Antistar. To byly časy… hráli jsme na akcích jenom za pár piv, potom jsme v 5 ráno mrzli na nádraží a čekali na vlak, abychom se dostali domů. Skvělé časy…

Když už jsme u té historie, v začátcích jste svou tvorbu hodně směřovali k dubstepu. Co vás přimělo k tomu, změnit styl produkce? Myslím, že dubstep je v současné době už absolutně ze hry. Je tohle ten důvod, proč jste se rozhodli změnit směr?

Oba jsme se věnovali vlastní produkci už od roku 2003 a pořád jsme si říkali, že by bylo fakt super zkusit něco společně. V té době se obrovskému hypu těšil právě dubstep, takže nás tento žánr hodně ovlivnil, a to se podepsalo na naší tehdejší tvorbě. A tak vlastně vzniklo první EP na Rottun Recordings (Definition Of Silence EP, pozn. red.).

A k té transformaci… drum and bass je po producentské stránce docela náročný, když jej chceš dělat fakt pořádně. No a my jsme na tenhle styl prostě ještě nebyli pořádně připraveni, nicméně kombinovat hardcore s dubstepem a posléze hardcore s drum and bassem pro nás byl mnohem logičtější a vhodnější krok.

Byl Beat The Drum Hard LP vaším prvním krokem do crossbreedové produkce?

Nějaký čas po debutovém releasu na Rottun Recordings jsme začali pracovat na EP pro S.C.U.M.. Songu In The Filth si všiml boss PRSPCT Recordings, Thrasher a vyžádal si od nás další tracky. No a to byl náš vstup do PRSPCT a první krok vstříc crossbreedové scéně.

Live sety Sinister Souls jsou typické různorodou selekcí, která vychází z vícero drum and bassových subřánrů. Co se vlastní produkce týče, pracuješ aktivně i s jinými žánry elektronické hudby?

No jasně! Mám vedlejší hardcorový projekt – Xaturate. Začal jsem s ním už před pár lety, chtěl jsem jím oddělit svou tvorbu zaměřenou čistě na hardcore od drum and bassu, který dělá Sinister Souls. Mé nové EP se jmenuje X a vychází v listopadu na PRSPCT XTRM. Mimo to mám synthwave/neo 80’s projekt Arpitect. Miluju dělat tenhle styl hudby, ale zatím jsem ještě nikdy nic nevydal. Mám to moc rád, ale nejsem si jistý, jestli chci něco takového vydávat. 

Co se live setů týče, většinou se z 80 % skládají z tvorby Sinister Souls. Moje hudba se mi líbí a navíc je to taky to, co lidi chtějí slyšet. Jasně že můžu celou noc hrát Noisii, ale já nejsem Noisia. Nemám rád škatulkování, ale kdybych si měl vybrat jeden subžánr, tak je to určitě techstep.

Když už jsme nakousli tu produkci, tak mi pověz, kde hledáš inspiraci?

Upřímně řečeno, vůbec nevím. Ty věci prostě… tak nějak vyjdou samy. Tím myslím, že se můžu nechat inspirovat něčím, co jsem někde slyšel, ale obvykle, když začnu dělat nějaký track, prostě na něm makám a nechám se vést pocity. Dělám to jednoduše tak, jak to cítím a myslím si, že je správně. Melancholie je skvělý pocit a rád ji v posluchačích skrze svou hudbu probouzím.

Nedá mi to a musím se zeptat na svůj vůbec nejoblíbenější track. Ačkoliv jsem nikdy neměla s krystalickým metamfetaminem co do činění, Crystal Math u mě vede na celé čáře. Zajímal by mě ten vokal sample, který jste použili. Odkud pochází a existuje nějaká spojitost mezi ním a touto látkou?

Díky! No, ale kdo tu mluví o metamfetaminu? Řeč je přece o matematice, copak jsi nevěděla, že 6 je o jeden méně než 7? Jeden můj kamarád mi poslal šílený youtube klip, ve kterém se právě tato slova objevovala. A já vůbec nevím proč a jak, ale ten vokál jsme z toho prostě potřebovali vytáhnout! Vlastně pokaždé, když se dívám na nějaký film nebo sleduju nějakou show, tak sedím s prstem na nahrávacím tlačítku. A v případě, že mě něco zaujme, tak si to okamžitě nahraju (jojo, sledovat se mnou telku stojí fakt za hovno). No a díky tomu získávám originální samply. 

K tomu se vlastně váže ještě jedna docela vtipná historka. Když jsme pracovali na Live It Up EP pro Algorythm Recordings, v tracku Rise Again jsme použili sample z internetu. Hotový produkt jsme pak poslali Counterstrikovi a on na to zareagoval asi takto: „hele, fakt super věc, ale co ten vokál? Ten už použil Current Value.“. Tak jsme mu jej poslali znovu s jiným vokálem a řekl: „hele, fakt super věc, ale co ten vokál? Ten už použil Current Value.“. Na třetí pokus jsme si byli jistí tím, že to prostě máme, Justinovi jsme poslali další verzi s jiným vokálem a on řekl: „hele, fakt super věc, ale co ten vokál? Ten už použil Current Value.“. No a to bylo naposled, co jsme použili vokály z tohoto zdroje.

Nemůžu se nezeptat na tvůj postoj k všudypřítomným drogám nejrůznějších barev a podob na parties. Myslíš si, že je to nepostradatelná součást rave kultury?

Drogy nejsou nezbytné k tomu, aby sis párty užila, jedná se spíš o jakýsi druh zážitku. A jestli si lidi rádi užívají tímhle způsobem, měli by. Tedy jen tak dlouho, dokud tím neubližují jiným. Co myslíš, že je alkohol? Je to droga? Je klasifikovaný jako sedativum.

A co česká drum and bassová scéna jako taková? Jak vnímáš zdejší crowd?

Myslím, že to je jedna z nejživějších dnb scén současnosti, ale je dobré vidět, že neletí tak střemhlav jako dubstep před pár lety. Ohledně crowdu, mohl bych říct, že ten český je nejlepší, ale abych byl upřímný, není pro mě důležité, kde hraju. Dokud si lidi užívají, tak si užívám i já (teda pokud zrovna nemám kontaktní čočky, v tom případě nemám nejmenší ponětí o tom, co se děje a nevidím ani hovno).

Na závěr se samozřejmě musím zeptat na tvé současné aktivity. Chystáš teď nějaké novinky?

Momentálně dokončuju třetí album Sinister Souls na PRSPCT a pracuju na collabech s lidmi jako jsou MC Kryptomedic, Ogonek nebo Synthakt. No a až s tím skončím, začnu pracovat zase na něčem dalším. Je tu tolik práce!

Frede, díky za rozhovor a budeme se těšit, co si pro nás v sobotu připravíš!

Já taky děkuju! Vidíme se v sobotu!

Kamarádi zlatí, vřelé dík všem, kdo jste dočetli až sem! Už se nám to krátí, za pár dní olomoucké ulice poznají prudké nájezdy demoličních oddílů z mnoha koutů Evropy. Nejtvrdší nálože v kombinaci s ničivou sílou a vybraným způsobem prezentace vám nedají spát ani v tento sváteční den! Tak nezapomeňte, 17. listopadu, rozlučková veselka po vzoru ďábelských pseudonymů.

Event!


English version:

Hi Fred! I guess, you won’t be surprised that my first question is about Adriaan. Can you tell me more about your “breakup”? Why did he decide to leave Sinister Souls?

Well, it’s not really a “breakup, look at it as the “departing of ways”. Adriaan is doing great with his video production company. He just made an awesome documentary about PRSPCT and has a lot of projects lined up. With that said, the man is becoming old and slow, so he doesn’t have the energy to be a super awesome DJ and a working class man at the same time!

I wanted to ask you about No Sleep Till PRSPCT too. Can you tell me more about this stuff? 

I can say it’s epic and it’ll be out after it’s done playing at video festivals! Just hang tight.

What does it mean for you and the project Sinister Souls? Will you continue with producing music on your own?

I’m gonna continue the legacy of Sinister Souls (and no, it won’t become Sinister Soul, I have schizophrenia) and will continue making tunes till I lose my hearing.

You were great at Beats For Love Festival and at Let It Roll this year too! Will you come alone to Olomouc as well? I am asking because I have read in Adriaan’s contribution about leaving the project that you will have the last tour together, is that true?

Those two festivals were really highlights of the year! I had a great time, even tho I missed Adriaan a few times during the gigs. We’re doing a few duo gigs as a “goodbye” tour for Adriaan, so he can have nice closure on the project. The big finish is gonna be at PRSPCT XL 28 at the end of the year.

Adriaan says that he will keep making music, in which direction will it be? What will he do now?

He has a side project called 4DRI4N which is techno. But what he implies to the most is the fact that you never stop making music. You make music for you when you feel like it. Sinister Souls became much bigger than expected, we were just making music because we liked making music, for ourselves. But we are grateful that people around the world enjoy our sound.

What do you think about Triamer&Nagato’s “breakup”? I have read that they broke up because they had different goals. It’s a pity, they were great together, much like you were.

Of course, I know the guys personally so I have different information than the interwebz. So I won’t go too deep into it. Triamer just did an epic solo EP on Future Sickness, so you can see he can hold his own. As I am sure I can hold my own.

Now, let’s get back to the start. Please, tell me more about yours beginnings. How did you two get together? When was it?

Well, we started Sinister Souls almost 10 years ago in 2009, but before that we were djing together in a dj collective called Utreg Massive as Kwanto (Fred) & Antistar (Adriaan). Ah those were the days… Play at gigs for just a couple of beers. Sitting at the train stop at 5 in the morning in the freezing cold just to go back home. Good times.

In your beginnings, you were producing a lot of dubstep stuff. What influenced you to make hardcore dnb? In my opinion dubstep is already quite dead now, is that the main reason why you decided to change your direction?

We were both producing since 2003 and we figured it would be cool to try something together, so as the dubstep hype was going on we tried making something out of the box. And that’s when the first EP on Rottun happened. As for the dnb part, drum and bass is quite hard to produce properly, it’s sounds cheesy fast. We weren’t ready to make that kind of music, but combining hardcore with dubstep and then hardcore with drum and bass was a logical step for us.

Was Beat The Drum Hard LP your first step into crossbreed production?

Some time after the Rottun release we started working on an EP for S.C.U.M., a record label which was a harder spin off from Subway. The tune “In the Filth” caught the ears of main PRSPCT honcho Gareth Thrasher and he demanded tunes from us (he’s like that). That’s how we got into PRSPCT and into the crossbreed scene.

Are you working with different styles of electronic music in your production? Which types of drum and bass music do you prefer in your live sets?

Yeah, I have a hardcore side project called Xaturate. I started it a couple of years ago to separate the hardcore from the dnb from Sinister Souls, making it more focussed. A new EP called X is coming out this November on PRSPCT XTRM. Also, I have a synthwave/neo 80s project called Arpitect. I love making this kind of music, but I haven’t released anything yet. It’s close to my heart and I’m not sure if I wanna release it. Next to those “official” projects I also make music as assignments for customers, like music apps or other art forms.

As for the music I prefer to play during live sets, usually it’s 80% Sinister Souls. I like the music that I produce and it’s what the crowd wants to hear. I can play Noisia all night long but my name isn’t Noisia. I don’t like to put music in boxes but if I had to choose, I’d go with techstep.

What inspires you in your production? Where are you looking for ideas?

Honestly, I have no clue. Stuff just… comes out I guess. I mean, I can get inspired by something I might hear. But usually when I start making a tune I just go with the flow, do what feels good. Melancholia is a great feeling I like to create in music, and an epic drive.

To follow up on the previous question I would like to ask about Crystal Math. It is definitely my most favorite track of yours (I’ve never actually tried meth though haha). Can you tell me more about the vocal? Where does it come from and what does it mean? Why did you use this vocal in connection with Crystal Math?

Thanks! And who’s talking about meth? We were talking about math, didn’t you know that 6 is one less than 7? A friend of mine sent me this crazy ass youtube clip, I had no clue what was going on but we sampled the f*ck out of it. As for any other vocal samples I use, I have my finger on the record button everything I’m watching a movie or show (it really sucks watching stuff with me) so to have something original.

Funny story, when we did the Live it Up EP for Algorythm Rec, for the tune “Rise Again” we used a vocal sample from the interwebs. Then sent it to Counterstrike, he said: “yeah awesome tune, but the vocal sample? Current Value did it”. Then we sent it again with another vocal and Counterstrike said:  “yeah awesome tune, but the vocal sample? Current Value did it”. The third try we were like, this is the one, so we sent it to Counterstrike and he said: “yeah awesome tune, but the vocal sample? Current Value did it”. So that was the last time we used vox samples from the internet..

Now, I would like to ask you, what do you think about ubiquitous presence of drugs at the parties? Do you think it’s an essential part of the raving culture?

Drugs are not essential to have a good time, it’s an experience. And if people like to have that experience, they should. As long as the are not hurting other people in the proces. Did you alcohol is a drug as well? It is classed as a depressant.

And what about Czech Drum&Bass scene? What do you think about it? Do you have any opinion about our crowd?

I think it’s one of the most vital dnb scenes at the moment. It’s popularity is amazing, but it’s good to see that it’s not taking the same nosedive as dubstep did a few years ago. As for the crowd, I can go drooly mode and say that Czech crowd is the best, but to be honest: it doesn’t matter where I am – as long as the crowd is having fun, I’m having fun. (Unless I’m not wearing my contact lenses, I have no clue what’s going on and can’t see shit.)

Are you working on something new right now? If yes, tell me more about it!

Currently I’m finishing up the new third Sinister Souls album on PRSPCT and been doing collabs for other labels with the likes of MC Kryptomedic, Ogonek and Synthakt. Once those are done, I’m gonna work on some originals again. So much work to do!

Fred, thank you for your time! We’ll look forward to see you on Saturday!

Event!