Novinka

Girl Power!

Co si budeme povídat, současná dnb scéna je pořád tak trochu boy’s club. Když hodíte šipkou na plakát jakékoliv dnb akce, velká šance je, že přistane na stage name dje nebo producenta, který se narodil a nadále se identifikuje jako muž.

Samozřejmě to ale není žádné pravidlo, přece jen tu máme už jednadvacáté století. V poměru k mužským djs a producentům je počet těch ženských stále vcelku žalostný, ovšem ne neexistující. Je rovněž třeba vzít v potaz budoucí exponenciální vzrůst, jelikož takovéto věci mají tendenci se akumulovat. Tedy zkrátka dobře a česky, od té doby, co ženy získaly volební právo, jsou jejich úspěchy v cestě za rovnoprávností stále viditelnější a pomalu se začínají promítat i do oblastí jim dříve zapovězeným. Na ženy již v mnoha případech není nahlíženo pouze jako na hezké tvářičky nadané zpěvem a schopností smyslně tančit v nějakém populárním uskupení a situace, kdy ženy samy stojí za celým hudebním procesem, nejsou dnes již tak vzácné. Dnb není v tomto ohledu žádnou výjimkou a cílem tohoto článku je ve stručnosti vyjmenovat a seznámit vás s tvorbou oněch ladies, které si dokázaly vydobýt své jméno na poli tohoto námi tolik milovaného hudebního žánru.

Než se však pustíme do samotného seznamu, možná nebude od věci udělat si trochu pořádek v pojmech dj a producent. Někomu rozdíl mezi těmito pojmy sice může připadat naprosto jasný, dalšímu ale třeba ne. Takže tedy …

… dj je zkrátka a dobře ten pán nebo paní za mixpultem. Jako dj se ovšem dnes může označit v podstatě kdokoli, od Paris Hilton po Honzu z Rokytnice, co pouští prarodičům nějaké šlágry z temných dob na Macu při příležitosti dědečkovy úspěšné operace kotníku.

Ale věřte či ne, býd dobrým djem chce určité skills a hudební sluch a vášeň pro muziku též. Dj nesedí doma u Abletonu nebo Fruity Loops a netvoří vlastní sick beats, je na stage a mixuje ony sick beats. Producent je ve většině případů i dj, ale dj nemusí být nutně producent. Zkrátka dj hraje (vlastní tvorbu či cizí), producent produkuje. Vemte si jako příklad třeba Jindru z Forbidden Society, na party vás obšťastní nejen tracky svých dnb kolegů, přihodí i nějaké ty své. Zářný příklad dje a producenta v jednom.

V tomto článku se zaměříme hlavně na producentská děvčata, ale symbolicky zmíníme i několik djek, které se sice nemohou pyšnist vlastní tvorbou, zato však dokážou svými sety zbořit celý klub.

Kyrist

Když ve stage name této anglické producentky vyměníte prvotní y za pozdější i a samotné y posléze přearanžujete na úplný konec, dostanete jméno Kirsty. Kirsty aka Kyrist je šestadvacetiletá rodačka z Lutonu, v současné době působící v Bristolu, tedy přímo v centru dnb a graffiti kultury, Pokud máte ambice produkovat dnb, Bristol je země zaslíbená. Bristol je pro dnb tím, čím je Berlín pro techno, Mecca.

Není tedy divu, že Kyrist na současné dnb scéně stoupá přinejmenším stejně zářivě jako fénix z popela. Hraje už od útlých dvanácti, vystudovala produkci a hudební teorii a za sebou má spolupráci s labely jako Vandal, Nurtured Beatz, Proximity nebo Dutty Audio.

Její první EP s názvem Venomous vyšlo pod Dispatch Recordings začátkem tohoto roku a i když Kyrist možná ještě postrádá nějaký jasně definovatelný trademark sound, koneckonců production-wise není na scéně ještě tak dlouho, tudíž se není co divit. Nemění to ovšem nic na faktu, že její produkce je hodně kvalitní, prodchnutá vlivem minimalismu a deepu.

 

Lucy Furr

Haha Lucifer, ehm … ano, stage name této holandské djky a producentky je vskutku slovní hříčkou na jméno úhlavního nepřítele katolismu i dalších křesťanských odnoží. Ve své about sekci na facebooku dokonce Lucy uvádí jako svého generálního ředitele Satana. No … mezi těmito pojmy sice existuje sémantický i skutečný rozdíl, ale mnoho věřících i pohanů k nim přistupuje jako by se jednalo o jednu a tu samou entitu. Tohle ale není podvečerní kroužek čtení bible, takže se raději pohneme dál.

Lucy Furr aneb Malin Kolbrink hraje i produkuje věci na pomezí hardcoru, tedy vcelku to, čemu tady v Čechách kolektivně říkáme plechy. Nejedná se zrovna o muziku vhodnou do kostela, i když taková party by z akustického hlediska mohla být skutečně top. Stejně jako rocknroll v šedesátkách by dnešní hardcore dnb mohl někdo označit jako sémě ďáblovo, z toho tedy asi pravděpodobně Malin vycházela, když si zvolila zrovna tenhle nickname.

Malin začala s djingem na začátku tohoto století a, jak již bylo zmíněno, zaměřuje se spíše na ty tvrdší záležitosti dnb žánru. Upsaná je významnému nizozemskému labelu PRSPCT Recordings a zatím má na kontě tři EP. Desolation z roku 2014, Submission (2015) a nejnovější Delusion z tohoto roku.

 

Iris

Američanka Iris, vlastním jménem Karen, je známá především svou spoluprácí s Leighem Caplanem alias Quadrantem. Jejich tvorba je průsečíkem deepu, techna a bass music.

Iris se zamilovala do elektroniky, když, jako mnoho dalších, včetně autora tohoto článku, uslyšela Insomnii od legendárního britského dua Faithless. Tehdá jí bylo pouhých třináct. Tenhle track určil její budoucí dráhu a sloužil jako katalyst její lásky k mixážnímu pultu a následně i k produkci.

První track, Anthropocene, co Iris společně s Quadrantem dala dohromady, zaujal samotného bosse labelu Metalheadz, tedy nikoho jiného než dnb legendu Goldieho a vzápětí se objevil na kompilaci Metalheadz Genesis Volume 4.

Iris i Quadrant mají za sebou hodně kolaborací s dalšími významnými jmény, například s Total Science, Kid Hops nebo s Nymfo.

 

Adi-J

Další na seznamu je Adi-J, původem z Izraele, ale s nynějším pobytem v holandském Amsterdamu. Na střední hrála na basu v několika kapelách a později vedla stránky trefně nazvané „The Bassground“. V devadesátémčtvrtém na prázdninách v Londýně přičichla k rejvové undeground scéně a její osud byl zpečetěn. Do dnešního dne si Adi-J zahrála v mnoha významných klubech a festivalech a rovněž má za sebou spolupráce s dalšími dnb projekty (byla například součástí projektu B.A.S.S. s dalšími djkami).

 

Kemistry

Tenhle seznam by byl k ničemu bez Kemistry aneb Valerie Olukemi A Olusanyi. Kemistry je jedna z vedoucích osobností devadesátkové dnb scény. To ona přivedla Goldieho k drum n bassu a společně s ním label založila Metalheadz.

Začínala jako vizážistka, ale štětce a pudr brzy vyměnila za mixy a vinyly. Společně s djkou a kámoškou Storm založila duo Kemistry & Storm a výsledkem bylo jejich společné mix album nazvané DJ Kicks: Kemistry & Storm, které vyšlo v roce 1996.

Kemistry i Storm byly definitivně vzorem pro mnoho budoucích djek a producentek a jejich místo v dnb historii je více než zasloužené. Track Kemistry z Goldieho alba Timeless je pojmenován a věnován Valerie.

Roku 1999 však Kemistry bohužel nepřežila autonehodu, když se vracela z jedné akce v Southamptonu domů. RIP.

 

DJ Rap

Charissa Saverio aneb DJ Rap je jedna pilná dáma. Kromě dnb, z jehož subžánrů nejvíc holduje junglu, se věnuje produkci i další elektroniky (house, bass music etc), šéfuje dvou labelům (Propa Talent a Impropa Talent), složila hudbu pro PlayStation, Wii, pár dokumentárních filmů a některé její tracky se objevily i ve filmech, například v Mission Impossible v hlavní roli se scientologickým guru Tomem Cruisem nebo v kultovním německém snímku Lola běží o život. Charissa sama se dokonce objevila v reklamě na Twixku.

No, její životopis je vskutku obdivuhodný, přidejte k tomu deset originálních desek a spolupráce se jmény typu Leftfield, Grooverider nebo i třeba Hans Zimmer a možná pocítíte osten závisti, i když to rozhodně nedoporučujeme.

 

Miss Redflower

Dj set slečny červené květiny jste měli tu čest vidět teď v červnu na HB party v pražském Crossu. Pod tímto skoro roztomilým stage name se schovává Katharina Blum z Berlína. Její sety i produkci ovšem můžete nazvat jakkoliv, ale jako „roztomilé“ vskutku ne. Katharina se tímto křehkým pseudonymem možná jen snažila o takovou lehčí disonanci. Člověk neznalý dnb může někde popatřit plakát na akci s Miss Redflower jako headlinerem a dojít k názoru, že se bude jednat o lehký jazz smíšený s trochou decentního blues. Netřeba říkat, že potom bude nemile (nebo naopak mile) překvapen.

Katharina vydala věci pod labely jako Icarus Audio, Trust In Music nebo Genome Records. Za sebou má spolupráci třeba s Neonlight nebo Mishou.

 

Changing Faces

Changing Faces je jak americké r&b duo z devadesátek, tak djka a producentka ze slovenských Piešťan. Emě, jak zní její pravé jméno, je sice teprve krásných jednadvacet, ale to nic nemění na faktu, že dnb scénu vzala útokem. Svou produkci a sety směřuje spíše k liquidu a deepu, ale uslyšíte od ní i naprosté klasiky. Vzorem jí jsou a byly produkce velkých liquid jmen jako Technimatic, Hybrid Minds nebo Dimension.

Na scéně se pohybuje už od patnácti a minulý rok vyšlo její první EP Direction. Na loňském Let It Rollu si zahrála místo indisponovaného Bcee a odměnou jí byl rozhovor s UKF v jejich pravidelné feature Who The Hell Is … whatever, čímž se stala jednou z mála či ne vůbec první z česko/slovenských djs/producentů, kteří měli tu čest.

Své věci vydala třeba na takových big name labelech jako RAM, Fokuz Recordings nebo Pilot. Ema nám prostě roste do krásy.

 

Dj Liz-E

Poslední producentkou a djkou v jednom, kterou si zde uvedeme je Elisabeth Welch z UK. Kromě dnb se věnuje i dubstepu a jako palivo jí vždy sloužila její touha překonat všechny své klučičí kámoše.

Největší zlom v její kariéře přišel roku 2010, kdy se ve Španělsku náhodně potkala s Jaydanem, který jí pomohl s vlastním studiem a celkově jí byl obrovskou podporou. Roku 2015 vyšly její tracky My Heart s vokalistkou Lauren Archer, Love 4 U a Memories.

Minulý rok se upsala labelu Viper Recordings a objevila se na jejich kompilaci Viper Summer Slammers.

 

Theya

Theya je už sice jen čistě djka a promotérka, ale zmínění si rozhodně zaslouží. Vlastním jménem Tereza Bačkorová, Theya se na scéně pohybuje od roku 2009. Z dnb se zaměřuje nejvíc na liquid a deep, ale slyšet od ní můžete i pecky ve stylu house, techno, bass nebo třeba grime.

Už nějakých pár let organizuje Liquid Flights v pražském Crossu, kam se jí podařilo přivézt jména jako Alix Perez, dBridge nebo Calibre. Je rovněž členkou čistě ženského dj uskupení BassSistaz i Liquid Drum and Bass Crew. Pravidelně hraje v Čechách i v zahraničí, několik měsíců žila dokonce i v Genevě a zahrála si i na mnoha předních hudebních festivalech, včetně Let It Rollu.

 

Dj Elwira

O Elwiře alias Janě Pyreňové jsme se trochu rozepsali už letos v březnu, tudíž vám sem jenom nenápadně hodíme odkaz na onen článek.

 

B-Complex

B-Complex se sice narodil jako Matúš Lenický, tedy jako muž, ale identifikuje se jako bi-gender, tedy někdo, kdo se cítí být jak ženou tak mužem. Z tohoto důvodu Matiu, ako sa Matúš volá ve své ženské podobě, symbolicky zahrnujeme i do tohoto malého femininního seznamu. Být bi-gender není to samé jako být trans, bi-gender osoba spíše volí mezi pohlavími, k jednomu může mít blíže (v případě Matii je to to ženské pohlaví), ale ve většině případů se neuchyluje k chirurgickému zákroku, který by z něj či z ní udělal jedno nebo druhé. To jen tak pro objasnění na začátek, protože o pohlaví či o to, jak se kdo identifikuje, tady vlastně nejde, nejdůležitější je přece hudba.

B-Complex je možná nejznámější slovenský export. Úspěchy slaví nejen na domácí půdě, ale i v cizině. Produkci se věnuje už více než dvacet let a je to znát. Kdo by neznal Beautiful Lies nebo Girl With Flower, absolutní klasiky žánru. Matiina selekce je dost různorodá, v jejích setech uslyšíte všechno možné od liquidu až po drsnější záležitosti, ale vždy s vibem, který je typicky její. Svoje politická stanoviska, hlavně co se týče utlačovaných menšin, se Matia snaží promítat nejen do své tvorby, ale i do příspěvků na svých sociálních sítích. Její nejnovější originální počin je track Past Lessons For The Future s moudrými slovy Jana Wericha.