Tiskovka

Napříč nekonečnými dimenzemi olomouckého Ska s Dimensionem

Po letní pauze a bujarých narozeninových oslavách opět přivítáme tradiční Hoofbeats mejdan. A protože není mejdan jako mejdan a vy víte, že se na naše parties snažíme vybírat hosty, kteří nevystupují v klubech po republice každý víkend, přivítáme v naší milé Olomouci hvězdného Dimensiona. Termín konání jest 21. září, kde jinde, než v olomouckém Sklubu. Při této příležitosti se teď společně podíváme na průřez mistrovou tvorbou a jeho největšími producentskými úspěchy.

Robert Etheridge, který jest mnohými z nás znám především pod svým uměleckým jménem Dimension, pochází z Anglie, přesněji pak z hlavního města této čarovné země, z Londýna. Po světě kráčí téměř 27 let a z pozice zástupce něžného pohlaví, musím zcela nezaujatě konstatovat, že britským šarmem a elegantním charismatem na něm jeho stvořitel ani trochu nešetřil. Kromě perfektních rysů však tento mladý producent vyniká především svým talentem hudební povahy.

Budeme-li se teď bavit o mainstreamu jakožto subžánru dnb a nebudeme-li jej povrchně odsuzovat (k čemuž ve velké míře řada skalních fandů dnb, včetně mě, často nešťastně konverguje), zaškatulkujeme do tohoto odvětví s naprostou přesností i Dimensiona. Ačkoliv této taneční sféře zpravidla velmi neholduji a mainstream vnímám spíš jako spojovací bod mezi příležitostnými posluchači drum and bassu a našim světem, tak i já spoustu Dimensionovy hudby dobře znám a jejich rekreačnímu poslechu se upřímně nebráním.

 

Robert se dle dostupných zdrojů do hlubšího podvědomí drum and bassových fanoušků dostává na sklonku roku 2014. Tento rok je tedy přirozeně označován za zlomový v jeho producentské kariéře. Se svým singlem Love To Me/Move Faster se v prosinci podepisuje na MTA Records. Tato britská nahrávací společnost mimochodem patří legendárním Chase & Status, od kterých se v té době Robovi dostávalo nemalé podpory. Oba tracky údajně zpočátku zněly úplně jinak, než jak nám je Rob posléze odprezentoval v oficiálním releasu. Nechal se slyšet, že s Love To Me nebyl prvně vůbec spokojen, v rozhovoru pro Drum&Bass Arena dokonce použil výraz „It sounded rubbish.“ Teprve až vokalistka Amy Pearson prý dodala songu energii a identitu, pod kterou v současnosti Love To Me všichni známe.

Move Faster pak reprezentuje Robertův cíl dát vzniknout věci, která bude silná hudebně a zároveň oblíbená na klubové scéně. Track vznikl během týdenní nepřetržité práce ve studiu a posléze se stal jedním ze soundtracků ke hře Need For Speed 2015.

 

Vedle hudební stránky pak v souvislosti s tímto debutem za zmínku stojí také artwork, který dle slov Dimensiona vychází z kontrastu mezi vkusnými kompozicemi inspirovanými temnými barvami a undergroundovou hudbou. Robertovou hlavní myšlenkou bylo vytvořit unikátní vzhled, díky kterému si jej lidé s jeho tvorbou okamžitě spojí a zároveň to bude reprezentovat jeho samotného, jakožto i věci, které má rád a ve které věří…

Výstupy produkce z dílny Dimension však můžeme sledovat už nějaký ten pátek před zlomovým rokem 2014. Krátce před svým debutem na MTA vydal remix na International, jehož autory v originálním znění jsou již zmínění Chase & Status. Na konto remixů si pak připsal například NeroTwo Minds nebo Duke DumontThe Giver (Reprise)

 

Kdybych snad mohla pátrat ještě hlouběji do minulosti, dovolila bych si vytáhnout klenot z roku 2012. Digital World vzešel ze spolupráce s britským producentem Cyantificem  a už po prvním poslechu mi bylo jasné, že půjde na seznam mých poklidnějších oblíbenců. O pár měsíců později se Digitální Svět dočkal svého VIPčka – Digital World VIP, které mým sluchovodům ladí asi tak o 2 % méně, avšak od svého staršího bratra se výrazným způsobem neliší.

 

Robertovou velkou inspirací na cestě produkce byl australský projekt Pendulum. Konkrétně pak jejich první album Hold Your Colour, které vyšlo v roce 2005, tedy v době, kdy bylo Robovi 14 let. Údajně to bylo právě toto LP, které v něm vzbudilo chuť vytvářet vlastní hudbu.

Přesuňme se teď zase o kousek dál. V roce 2015 vzniká, kromě dalšího singlu na MTA, legendární Whip Slap. Hádám, že mezi námi nebude jediného člověka, který by tuhle věc neznal a já říkám zatraceně YES! Whip Slap se krátce po oficiálním vydání stal nejprodávanějším drum and bassovým trackem na Beatportu pro rok 2015. Zároveň se umístil na 18. místě v Beatport Top 100, která představuje výběr toho nejlepšího napříč elektronickou hudbou. Na drum and bassový track to tedy byl úspěch vskutku nevídaný. Není tedy žádným překvapením, že v kategorii DNB Whip Slap zastal první místo.

Kromě Whip Slap VIP se tento skvost dočkal nového kabátku ještě jednou, a to v květnu tohoto roku. Prostřednictvím VIP dal Dimension songu zcela novou identitu, o Whip Slap II se to říct úplně nedá. Přesto je to nové, osvěžující a stojí za to si poslechnout (možná nejednou). Whip Slap II, aneb když legendy ožívají.

 

Ve zmíněném roce 2015 Dimension opakuje svůj debutový zářez na MTA a přichází s druhým singlem Pull Me Under/Maschinen. Maschinen byl vydán exkluzivně na Beatportu a už po 48 hodinách dosáhl první příčky v Beatport Drum&Bass Top 100.

Následující rok 2016 představuje další zlomový bod v Dimensionově kariéře a on tak sklízí úspěchy dosud nepoznané. Vydává UKkterý se nesmazatelně zapisuje mezi nejlepší výplody drum and bassového undergroundu v daném roce. Této „oh my gosh“ záležitosti se dostává nevídané podpory djů napříč všemi spektry elektra a svůj hold mu vzdává také kultovní postava Dance music, Pete Tong. Následují remixy na Hurts skotské zpěvačky Emily Sandé a Strobe v originálním znění by deadmau5, který si vysloužil nominaci na remix roku.

 

Mainstreamového lifegoalu, téměř dvou milionů zhlédnutí na youtube dosahuje Generator, který společně s Beg&Borrow spatřil světlo světa v roce 2017. Ve stejném roce vznikají líbivé tanečky s názvem Black Church

 

2018 přinesl kromě již zmíněného Whip Slap II, třeba Techno, které jest známé každému, kdo v posledním půl roce alespoň jednou navštívil nějaký ten zlámaný mejdan. A Každý Raver se pak dočkal tracku na svou počest.

 

Co na závěr nemůžu v souvislosti s Dimensionem opomenout, je letoší Let It Roll Summer, jehož hymnou se zcela jednoznačně stal zatím nevydaný track ve spolupráci se Sub Focusem. S úsměvem na rtech vzpomínám na každou chvíli, kdy tahle veselka v Milovicích zazněla. Snad se už brzy dočkáme oficiálního releasu!

 

Spoustu této hudby si dáme v praxi už 21. 9. v Sku a kromě Dimensiona se můžete těšit na Changing Faces a Circle, které vystoupí ve společném b2b setu, nerozlučné duo Fantek a Pex, polský pár One Way a z našich řad vystoupí Apokain a Animal. Snad se tam potkáme v co nejhojnějším počtu, neb vězte, že to bude zase jednou legendární párty. Nezapomeňte sledovat událost na Facebooku, kde budeme postupně zveřejňovat bližší informace.

Event!

Pavla K.