Láska a nenávist jsou dvě základní emoce, které z impulzivních, svými instinkty ovládaných, biologických tvorů tvoří tvůrčí jedince. Je možná ironií, že obě tyto emoce jsou zároveň opakem i součástí sebe. Jedna se transformuje v druhou a zase zpět, a tato nikdy nekončící metamorfóza se proplétá celou naší existencí. Ani jedna není výlučně záležitostí pouze lidí, i zvířata, zejména savci (ke kterým se stále řadíme i my jako homo sapiens) jsou schopni citů alespoň vzdáleně podobných, ale zdá se, že pouze lidé se jimi nechávají velmi často plně pohltit, inu řečeno slovy zlaté české kinematografie – nechávají prchlivost cloumat svým majestátem.

I když je nenávist i láska rubem a lícem, dvěma stranami jedné mince, jejich projevy ve světe by se nemohly více lišit. Zjednodušeně by se dálo tvrdit, že láska je cit tvořící, cit spojující a k bližnímu svému se přibližující, zatímco nenávist je jejím pravým opakem, tedy destrukční, sebe a vše kolem požírající, negativní emoce. Když milujeme, stavíme útulky pro zvířata, recyklujeme odpad nebo sepisujeme petice za záchranu delfínů a velryb. Když nenávidíme, šikanujeme své spolužáky, budujeme koncentrační tábory nebo zanecháváme komentáře na Novinkách.cz. Pohlceni nenávistí se jen velmi vzácně věnujeme činnosti pro lidstvo nejvyšší, umění. Da Vinci pravděpodobně nestvořil Monu Lisu z intenzivní nenávisti ke svému modelu, George Orwell nenapsal 1984 nebo Farmu Zvířat, jelikož nenáviděl plemeno, ke kterému sám patřil, ba ani Holotrope nezprodukoval naši nejnovější labelovou chloubu, protože cítil silnou nenávist k dalším producentům a chtěl jim ukázat, že jen on je ten nejlepší. Žal, utrpení i touha po moci sice podporují nebo jsou alespoň pozdější reflexí jakéhokoliv uměleckého díla, ale jen málokteré dílo vzniklo z čiré nenávisti k čemu či komukoliv. Možná proto, že svou přirozeností je nenávist v rozporu a nestálá a každé dobré umělecké dílo potřebuje vnitřní harmonii, esenciální stavební prvek, který drží vše pohromadě a v souladu, tedy lásku.

Tento článek má pojednávat o Sebovi, švédském producentovi, který na scéně působí již přes dvacet let. Jeho tvorba je prodchnutá těžko popsatelným kouzlem, které mohlo vzejít pouze z lásky k tomu, co Sebastian Ahrenberg (jak zní jeho pravé jméno) dělá, nikoliv z nenávisti, proto jsme zvolili tento úvod. A teď již o umělci samotném …

Nenápadné zrození legendy

Sebastian se narodil na ostrově Ingarö, zhruba 30 min jízdy autem od hlavního města Švédska, Stockholmu. Pochází z rodiny, která měla velmi vřelý vztah k umění. Vyrůstal obklopen obrazy visícími na zdech i mezi mnoha audio systémy, které sbíral jeho otec. Ze všech možných žánrů, které Sebastianův otec poslouchal, ho zaujala nejvíce elektronická hudba, umělci jako Vangelis nebo Kraftwerk. Vlastně ho fascinovaly mnohem víc elektronické zvuky než hudba samotná. První inspirace skládat vlastní music přišla jeden den s tím, když se vrátil domů ze školy a jeho otec vyměnil některé ze svých audiosystémů za Juno 60 Roland syntezátor. Po několika hodinách zkoušení různých zvuků došel k prozření, že přesně tohle a nic jiného chce ve svém životě dělat. A tak se zrodila legenda.

Rané počátky

Sebastianův big break přišel v roce 1995, kdy začal produkovat pro Good Looking Recods, label, patřící další legendě drum and bassu, LTJ Bukemovi. Ale ještě předtím, ve svém rodném Švédsku, byl součástí uskupení Peanut Planet společně s producentem Lo-Tekem a MC Sandorem.

Jako Peanut Planet vydali společně několik nahrávek na undergroundovém, na jungle a trance především se zaměřujícím labelu Fluid. Ovlivněni byli hlavně junglem, který tenkrát v Anglii zažíval své golden years. K tracku Awakenings byl dokonce natočen klip, který se dostal až na MTV.

 

V roce 1995 vydal pod Good Looking Records společně s Lo-Tekem jejich první společný release Sonic Winds / So Long. Předtím než z Good Looking kvůli sporům v roce 1999 odešel, stačil se podepsat pod několika dalšími skělými tracky jako Connected, Planetary Funk Alert, Valley of The Moomins nebo Soul 2000.

Mix, který dokumentuje tuto ranou fázi v Sebastianově kariéře (jeho tracky pro Good Looking i jako součást projektu Peanut Planet) si můžete poslechnout níže.

 

Přelom tisíciletí

V roce 1997 Sebastian založil v podzemí klubu Tuben ve Stockholmu svůj vlastní klub, který nazval Secret Operations. Stejné jméno dal o pár let později i vlastnímu labelu, pod kterým do dnešního dne vydává většinu své produkce.

V období mezi lety 1999 – 2003 se Sebastian věnoval spíše produkci house music. Pod pseudonymy Seba a Forme vydával 4×4 bangery na švédském labelu Svek. Byl rovněž součástí house projektu Sunday Brunch s producentem Lenkem. Společně vydali několik releasů i plnohodnotné album nazvané No Resistance v roce 2002.

Počátek nového tisíciletí pro Sebu značil také počátek dlouhodobé spolupráce s vokalistou Robertem Manosem. Nejznámější z jejich společných počinů je pravděpodobně i spolupráce s britským producentem Paradoxem na skladbách jako Move On, Last Goodbye, Because, Lie To Me nebo Can’t Let Go.

 

Robert Manos propůjčil svůj hlas také trackům jako Maschine, Cold Spring, Heaven Sent či Exodus.

LPs

Pod uměleckým jménem Seba vydal Sebastian dvě alba, první nazvané Return To Forever vyšlo v roce 2008 na Combination Records. Druhé se jménem Identity o pět let později, v roce 2013 na jeho vlastním labelu, Secret Operations.

Z alba Return To Forever je asi nejkrásnější věcí závěrečná skladba Crockett. Skýtá v sobě tak akorát přesnou dávku melancholie i nadějí na lepší zítřky. Jako když si procházíte ne zrovna lehkým obdobím svého života, ale víte, že vše nakonec bude v pořádku a všechna bolest i smutek eventuálně pominou a vy budete opět šťastní.

 

Return To Forever jsme si uvedli skladbu závěrečnou, z alba Identity si pro změnu představíme skladbu úplně první – Can’t Describe. Jakákoliv Sebova skladba má v sobě jakési něco, co je typické pouze a jen pro jeho produkci. Kouzlo, které vypovídá o něm jako umělci a které je schopen komunikovat skrz svou práci i druhým v podobě one of a kind feelingu. Can’t Describe není v tomto ohledu žádnou výjimkou. Nepopsatelná atmosféra, hluboká basová linka, everything’s there!

 

Hudební knihovnička

Popsat Sebastianovu produkci není lehkým úkolem. Liquid, deep, ozvěny devadesátkového junglu, ale s moderním dotekem. Jeho produkce má hloubku, v posluchači zanechává stopy. Kromě dvou již zmíněných alb, vydal Sebastian i nespočet singlů a EPs, jejichž seznam můžete najít na pořádek dělajících serverech jako Discogs.com, tady je to však zbytné. Jako skvělý úvod do jeho produkce postačí zadat jeho umělecké jméno do search baru na YouTube a uvést si několik tracků, které vyskočí jako první a které jsme již v tomto článku dříve nezmínili.

Starting with …

Snow

Snow, součást kompilace Sick Music, kterou vydává label Hospital. S více než milionem zhlédnutí se není co divit, že je úplně prvním, který YouTube nabídne. Snow se pohybuje někdě na pomezí liquidu a atmosférického junglu a svým názvem i kompozicí evokuje majestátní, ale lhostejné a kruté ledové pláně Antarktidy. Inu, jak zpívá zkreslený vokál v písni samotné – Can You Feel It? Cítíte ten ukrutný, ve svůj opak se pomalu transformující mráz, který vám zalézá až do morku kostí? Nenávist pomalu se měnící v lásku? Aha! My určitě ano!

 

Moving on to …

Shades of Me And You

Video nahrané na YouTube v roce 2013 s více než sedmi sty tisíci zhlédnutími by nemohlo více vystihovat náladu, kterou s sebou tento track přináší. Tropické pláže, moře, písek a hlavně svoboda. Uniknout alespoň na chvíli z vězení kanceláří a továren, přiblížit se víc k jádru toho, čím jsme ve skutečnosti jako lidské bytosti – pouze zvířata, která byla připravena o svůj nejzákladnější prvek, svobodu a život v přítomnosti.

 

Nobody Knows

Nobody Knows je jedna z nejnovějších věcí, které Sebastian v poslední době vydal. Track vyšel na jeho vlastním labelu, Secret Operations, v roce 2017. Slučují se v něm prvky jeho vlastní hudební minulosti, kdy experimentoval s junglem, bicí v tracku pádí o překot, ale Sebastian nad nimi neztrácí kontrolu. Jedná se o skvělou záležitost vhodnou do klubů, jak měla autorka tohoto článku tu čest poznat na vlastní kůži v pražském Crossu, kde Seba 26. května tohoto roku vystoupil. Nobody Knows byl definitivně jeden z hřebů celého jeho setu. Listen below!

 

The Joy

Remix skladby britské písničkářky Kirsty Hawkshaw. Emocemi a atmosférou překypující snová drum and bassová balada.

 

Painted Skies

Track Painted Skies vyšel jako B-side k remixu The Joy a jako vinyl v roce 2010. Samotný název Painted Skies pravděpodobně odkazuje k polární záři a není zrovna náročné představit si pozorovat tento úchvatný světelný úkaz za poslechu právě tohoto tracku. Magic!

 

Sweet Magnolia

Sweet Magnolia je součástí vinylu, který vyšel v roce 2016 pod Fokuz Recordings. Hlas tracku propůjčila zpěvačka Jenna G. Enjoy below!

 

Welcome To Our World

Welcome To Our World je jako příběh, pohádka vyprávěná beze slov, pouze pomocí zvukových vln. Úvod, zápletka, rozhřešení, šťastný konec. Stabilní tempo, pianový podklad a snové vokály dělají z tohoto tracku absolutní masterpiece. Welcome To Our World žije a dýchá vlastním životem, v podstatě jím překypuje, takže když si z něj vezmete něco pro sebe, vůbec nic se nestane. Take it below!

 

The Unholy

Trochu jinou stránku své produkce svým posluchačům a fanouškům Sebastian nabídl s trackem The Unholy. Zatímco většina jeho produkce je spíše snovějšího, melancholičtějšího rázu, The Unholy je temnější, hlubší exkurzí do údolí smrti a deepu, možná až do rovin neurofunku. Přesvědčte se poslechem sami!

 

Jungle Music / Nichoho

Oba dva tracky jsou z roku 2015. Značí Sebastianův návrat ke svým junglovým kořenům, i když by se dalo argumentovat, že je nikdy vlastně ani pořádně neopustil. Track Jungle Music skvěle evokuje svou zvukovou aranžérií pralesní faunu i jakousi prapůvodní, klanovou mentalitu, kdy jsme byli stále v souladu s přírodou a především sami se sebou. Listen Below!

 

Nichoho znamená „nic“ v ukrajinštině, první slovo, které se Sebastian v tomto jazyku naučil. Název je to trochu ironický, jelikož vzhledem ke smyslným ženským samplům, které se trackem prolínají, je tahle věc všechno možné jen ne nic.

 

Jak se již psalo dříve v tomto článku, Sebastian se na poli elektronické hudby aktivně pohybuje již více než dvacet let, což znamená, že jeho diskografie je příliš obsáhlá na to, abychom ji zde mohli reprodukovat v její plné šíři. Ale jako úvod do jeho versatilní, atmosférické a především vždy kvalitní produkce by mohl tento článek posloužit velmi dobře. Je zde mnoho aspektů jeho tvorby, spousta spoluprací i remixů, které jsme zde nezmínili, ovšem doufáme v to, že vás třeba článek zaujme natolik, abyste si rozšířili své obzory sami, jelikož rozhodně neprohloupíte.

Spread love, spread love, spread love. Peace!

Eliška S.