Recenze

SpectraSoul: křížem krážem pražským Crossem

Cože? V Crossu budou na Vánoce Spektráči?! Tak to musíme vyrazit! To je přece srdcovka…Tys tam taky ještě nebyla? Tak to je jasná věc, že jedeme! Yes, yes!“ Ano, takto emotivně bylo rozhodnuto o zahájení naší první redaktorské výpravy do samotného epicentra pražské drum and bassové scény na další díl ze známé série klubových nocí pořádaných Liquid Drum and Bass crew pod příznačným názvem Liquid Flights v sobotu 16. prosince 2017.

Lukáš byl onoho předvečera třetí adventní neděle po předchozí noci strávené na brněnském Faválu, kde si užíval tancovačku s High Contrastem, malinko unaven. Eliška však krásná, svěží a odpočatá jako vždy. Tentokrát nám bylo jasné, že žádné další fanoušky mířící z metropole Velké Moravy vyhlížet nemusíme. Máme totiž za to, že produkce britské dvojky SpectraSoul je stran posluchačstva záležitostí v současnosti spíše úzkoprofilovou, nemasovou, tím spíše však takříkajíc libovou. Prostě mimo mainstream. A my myslíme, že o to kvalitnější. Pohodlně usazeni v Pendolinu, popíjejíce francouzský Merlot, chodidla ve fancy obuvi řádně rozpálená, míříme vstříc vyhlášenému ultraindustriálnímu prostoru v pražských Holešovicích.

Lajte nám jako elévům, plísněte nás za nezkušenost, leč je tomu tak: jsme v Crossu poprvé. Nejprve nám tedy dovolte několik dojmů z klubu samotného. O průmyslovém vzezření prostoru jsme samozřejmě už slyšeli mnohé a v našem okolí se dosud nenašla jediná duše, která by nám řekla, že jeho návštěva nestojí za to. Scrap metal instalace nám však přesto berou dech. Už jen vstup do klubu je skutečnou pastvou pro oči, o interiéru nemluvě. Členitost zařízení a kompozice průmyslových prvků jednoznačně umocňují zážitek z hudby a zanechávají v návštěvníkovi pocit, že byl na opravdu výjimečném místě. Rafinovaně umístěné ojnice, soustavy ozubených kol, roztodivných vrtulí a hřídelí, vše vkusně nasvětlené…inu, kdo Cross neviděl na vlastní oči, měl by tuto minelu rovněž při nejbližší příležitosti promptně napravit!

Po obligátním panáku Jamesona na vyhnání mrazu nalepeného na naše sporé svršky cestou pražskými ulicemi jdeme poprvé provětrat podrážky. Stíháme ještě poslední minuty setu Rudeboye a především tóny Shades of Me & You od Seby, tedy, alespoň dle uvážení naší šéfredaktorky, naprosté klasiky žánru.

Dále nastupuje residentka Crossu, promotérka Tereza, nositelka 3. místa v kategorii Djka roku Czech Drum & Bass Awards 2015, známá pod uměleckým jménem Theya a nenechává nás ani vteřinu vydechnout. Svým setem podávaným jako chutný dezert na zdobném podnose nás skvěle připravuje na příchod samotných SpectraSoul. Kultivovaná ženská energie je na decks vždy dobře znát.

Úderem jedné hodiny ranní přichází zlatý hřeb celého letu, všemi očekávaní SpectraSoul. Tato britská dvojice se na hudební scéně poprvé objevila v roce 2006 a rozhodně nereprezentuje pouze dnb, nýbrž elektronickou hudbu v její širší rozmanitosti.  Jejich různorodé a umělecky vypilované tracky tak postupně našli své místo na Goldieho labelu Metalheadz, na dBridgeově Exit Recordings, či v dílně Critical. Jejich štace na Frictionově Shogun Audio neměla být rozhodně tou poslední – mimořádně talentované britské duo letos koncem října vydalo své dlouho očekávané třetí album How We Live, tentokrát již pod vlastní značkou Ish Chat Music.

 

Ačkoli měla tahle dvojka původně dorazit v plné své kráse a síle, nakonec přijel pouze David Kennett a Jacka Stevense nechal snad někde v ostrovní mlze. Lehké zklamání z této skutečnosti však vystřídalo naprosté nadšení z toho, co se na mixu začalo dít. Setů od SpectraSoul máme naposloucháno, co se do nás vešlo, předchozí alba známe téměř zpaměti a byli jsme si tak nakonec celkem jistí, že i jeden pár rukou nám přinese mimořádný zážitek. Co však David v devadesáti minutách předvedl, bylo naprosto mindblowing. Vytříbená selekce vlastních i cizích tracků, kombinovaná dubplates, jež jsme nebyli schopni při nejlepší vůli identifikovat. Bodejť by jo, když šlo o dosud nevydané věci, jako například úvodní remix tracku Burst, který se v původní verzi pod pořadovým číslem deset objevil právě na posledním albu a jehož pouhých 30 vteřin si můžeme zatím pouze v teaseru poslechnout na portálu rádia BBC. Kombinace starého s novým, pečlivě budovaná atmosféra a kompozice vycizelované jako ty nejlepší šperky od Cartiera. Čirá lahůdka, hudební delikatesa, menu, na jehož chuť nemůžete zapomenout a chcete ji na jazyku zas a znovu! Vy, kdož jste tento klubový spektákl té nejjemnější kvality minuli, utírejte slzy své (leč, svou absenci vyčítejte pouze sami sobě, kůže lenivé!) alespoň nad zbrusu novým Essential Mixem BBC Radio 1 z dílny této skvostné dvojice.

 

A nyní malé velké překvapení večera.  Kdo znáte pachatele nocí Liquid Flights, jež svou tradicí sahají do roku 2012, dobře víte, že za nimi stojí jména jako Václav Mrkvička aka Fallen Gemini a Adam Kubíček aka SHFT (a vězte, že hned svým úvodním promotérským počinem tehdy nasadili laťku proklatě vysoko – první hvězdou onoho večera nebyl nikdo jiný, než pan Calibre). Tato dvojice vystupuje za přístroji, které nám zprostředkovávají zážitky transcendentálního charakteru, pod art nickem True Bromance. Pánové mají společně s Blofeldem či Stanjahem na svědomí už slušnou řadu skvělých počinů: aktivně například působí v rámci Facebookového profilu v úvodu zmíněného Liquid Drum and Bass (jehož oblíbenost sahá na úroveň 60 tisíc fans, big up, fellaz!). Dj Blofeld pak stojí také za vedením pražské relace The Prague Connection internetového vysílání Bassdrive Radio, kde ho můžete slyšet každé pondělí mezi 6 a 8 hodinou odpolední. Komu z nás stále chybí podobné relace londýnského dua Technimatic, může vzít za vděk právě těmto mazákům tomuto pořadu.

Pokud tuhle dvojici neznáte, pozornosti na ni zaměřené litovat určitě nebudete. Set dua True Bromance totiž v rámci večera zcela bez úhony převzal nastolenou atmosféru a suverénně nás provedl dalšími dvěma hodinami vodami plnými čirých audio turbulencí. Těžko se nám definoval styl, kterým bychom tuto parádu pojmenovali, a tak jsme se zeptali přímo jednoho z autorů této smrště, Dje Fallen Gemini:

Hrajeme dost improvizovaně. Občas to sklouzne víc do liquidu, ale nejčastěji nás uslyšíte hrát nějaký šlapavější deep a tech. Tak bych to pojmenoval. Občas si odskočíme i k nějakým zlomenějším beatům, občas problikne třeba decentní jump, podle toho, co nám tam padne. Tentokrát jsme zahráli třeba track Caged od Scar, padnul Duppy Bass od Sound In Noise, nebo DJ Friendly Unit Shifter od Rockwella. Prostě všehochuť. K ní nám to sklouzává, když hrajeme nějaký delší set.

A jak Fallen Gemini hodnotil vystoupení poloviny SpectraSoul? „Byli jsme velmi potěšení tím, co Dave zahrál, protože jsme úplně nevěděli, co od něj máme čekat, vzhledem k tomu, že jsme několikrát slyšeli takhle na akcích po České republice hráta Jacka, ale Davida nikdy. Velmi příjemně nás překvapil. Jsme rádi, že to vyšlo a že se to líbilo i ostatním.“ Dlužno dodat, že zájem o vystoupení se projevil na přeplněné kapacitě horní stage, která místy připomínala řádně napěchovanou krabici plnou neposedných vánočních skřítků. Máme však za to, že šlo o projev potěšující skutečnosti, že kvalitní hudba stále přitahuje nemalé množství zaníceného posluchačstva. Můžeme také rádi konstatovat, že crowd, který z nemalé části tvořilo i zahraniční osazenstvo, vytvořil velice příjemnou atmosféru (což platí i o obsluze baru, gatekeeperech či usměvavém šatnáři). Za nás tedy hodnotíme naši první návštěvu klubu jako excelentní zážitek a těšíme se na další povedené lety. Just fly away with Cross!

Za Hoofbeats family

Eliška S., šéfredaktorka, Lukáš B., redaktor