Stíny vznikají všude tam, kde záři světla brání nějaké neprůhledné těleso. Svou definicí jsou to tudíž tmavé, dvourozměrné, beztvaré podobizny nás samotných a věcí kolem nás. Nemají tvář, individualitu, ba ani jméno.

V terminologii analytické psychologie se jako stíny nazývají temné aspekty,  morální pochybení, vytěsněné tužby, v podstatě jakási strašidla ohrožující naši integritu, skrývající se hluboko v našem nevědomí. Pokud chceme růst jako celistvá osobnost, býti lepším a vyrovnanějším člověkem, je třeba tyto stíny nejen rozpoznat, ale i přijmout za své, vyrovnat se s nimi a vzít jim tak podstatnou část jejich síly.

Jedním z nejúčinnějších způsobů jak čelit těmto přízrakům vně nás je tvůrčí činnost. Přirozeností lidských bytostí je tvořit. Máme schopnost přetavit ty nejtemnější části nás v umělecké dílo, v obraz, novelu či píseň. Lidové rčení, že vše zlé je pro něco dobré, nabírá tímto tudíž úplně jiné a nečekané rozměry.

I v případě, že jste se narodili bez většího uměleckého nadání, není třeba házet hned flintu do obilniny pěstované za účelem zrna. Hojivé účinky na naše ztrápené a temné duše může mít i pasivní konzumace kreativních výtvorů stvořených těmi více požehanými. Jako třeba poslech nového EP od talentované slovenské producentky Changing Faces, které dostalo jméno Shadows neboli v českém překladu stíny.

Důvod proč Ema zvolila právě název Shadows, může být samozřejmě mnohem méně sofistikovaný než menší psychoanalytické pojednání, které jsme v úvodu zvolili, na druhou stranu patří jen jí a je jen na ní, co pro ni skutečně znamená. A to je někdy víc než veškeré teorie a odborná pojednání světa.

Ema se nedávno stala součástí Hoofbeats Music a kromě krátkého interview, které vyšlo před pár dny, chceme tuto událost oslavit i recenzí jejího nejnovějšího počinu.

EP vyšlo na britském labelu Spearhead Records 28. září a obsahuje čtyři tracky. První z nich se jmenuje stejně jako EP samotné, tedy Shadows. Muzikálně se jedná o poctivý mainstream nesoucí ozvěny Eminy velké inspirace Dimensiona bez toho, aby ho nestoudně vykrádala.

Waves, track s pořadovým číslem dvě, se nese v podobném duchu jako ten předchozí. Nese v sobě vzpomínky na právě minulé léto, vodu, přátele a další aktivity typické pro nejteplejší měsíce roku.

Fractures, track no. 3, se plynule přesouvá z mainstreamových teritorií do těch více tekutých, připomínajíc tak Eminu dřívější tvorbu. Samotný název Fractures by se dal volně přeložit jako roztříštěné části něčeho, co dříve drželo tvar, bylo nějakým způsobem pospolité. Něčím takovým by třeba mohla být i naše integrita, celistvost  osobnosti, kterou jsme ztratili v důsledku nešťastných událostí v našem životě. A soundtrackem k jejímu opětovnému nalezení by se třeba mohl stát i tento track. Who knows.

Fractures vzdáleně připomíná další liquidový klenot Sketch For My Sweetheart od britského producenta LSB. V procesu tvorby tracku byla však pouze použita stejná tónina, nejedná se o sample jak Ema sama uvedla na pravou míru v komentářích na YouTube.

Závěrečným trackem je spolupráce s vokalistkou Roxi YungAt Dawn. I tento track je nádherná zkapalněná přehlídka v tom, jak má vypadat kvalitní a atmosférický liquid. Hlas Roxi je hebký jako samet a tracku propůjčuje nesrovnatelné kouzlo a především duši, jejíž světlo má potenciál prozářit i ta nejtemnější zákoutí našeho (pod)vědomí.

Nuže a nyní lze jen doufat, že Ema bude v produkci námi tolik milovaného žánru pokračovat i nadále a jednoho krásného barevného dne vydá i vlastní plnohodnotné album. V současné době se můžeme těšit na první její release pod značkou Hoofbeats. Těšíme se velice!